Kur'anda İbrahim as ın oğlunu kurban etmek ile imtihana  tutulması konusunun içinde tartışılan konulardan birisi bu oğlunun kim  olduğu meselesidir.Kur'anda bu konuda net bir isim zikredilmemesi  geçmişteve günümüzde tartışlına konulardan birisidir. Bildiğimiz üzere  İbrahim as ın ismail ve ishak adında iki oğlu vardır ve kurban edilmek  istenen oğlunun ishak olduğu geçmişte bazı tefsirciler tarafından ileri  sürülmüştür. Şunu önce belirtmek isterizki kıssaların bize  anlatılmasındaki ana fikrin o kıssadan bir hisse almak amaçlı olduğu ve  önemli olanın o kıssada bizim için ne gibi bir mesaj olduğudur. Bu  konunun tartışılması (kurban edilmek istenenin kim olduğu konusu) o  kıssadaki Allaha en sevdiğini onun yolunda kurban edebilme  teslimiyetinin arka plana atılarak kıssa içinde dönüp dolaşarak  kıssaları geçmişte yaşanmış bir hikaye demeti olarak görmek anlamına  gelir. Birde üstüne, kurban edilmek istenen oğlunun ishak olduğu gibi  bir düşünce kur'an bütünlüğünü hesaba katmadan anlaşılmaya çalışılan bir  konunun ne gibi yanlışlara götürdüğünün bir örneğidir. Günümüzde  "kur'anı tevrattan anlama" düşüncesininde bir uzantısı olarak gördüğümüz  bu gibi düşünceler kuran kıssalarını tevrata doğrulatmak gibi  yanlışlığın eseri olarak karşımıza çıkmaktadır. Halbuki esas olan  kur'anı tevrattan değil tevratı kur'andan anlamaya çalışmaktır. Nasılki  hadislerin doğruluğunu kur'anla sağlamasını yaptıktan sonra kabul veya  red ediyorsak tevrattaki bir haberin doğruluğunuda kur'anla sağlamasını  yapıp kabul veya red etmemiz gerekir. Kurban edilmek istenen oğlunun  ishak olduğu tevratta yazdığı için bu düşünceye kapılanların kendi  düşüncelirinin kaynağının geçmişteki  tefsirlere sızan israiliyat  haberler olduğunu bilmeleri gerekir. Bunun traji komik diyebileceğimiz  tarafıda modernist kur'an anlayışlarına sahip olan bir kısım zevatında  bunu kabul etmeleridir. Bu konu "sadece kur'an " diyenlerinde sadece  kur'an ile imtihanı olup net bir isim verilmeden ancak kur'an  bütünlüğünde o ismin hangisi olduğu konusu tartışalımayacak kadar açık  olan bir konuda, kur'an + rivayet + tevrat gibi yan kaynaklara teslim  olmalarının göstergesidir.
Bu konu ile ilgili ayetlerin meallerini görerek devam  edelim.  İbrahim as ın ateşten kurtulmasının ardından  lut as ın kavmine gönderilen meleklerin önce ibrahim as a uğraması ile  ilgili ayetlerin mealleri ile şu şekildedir.
Hud suresi 69-75. ayetlerinin meali  
69- Andolsun, elçilerimiz İbrahim'e müjde ile geldikleri zaman;  "Selam" dediler. O da: "Selam" dedi (ve) hemen gecikmeden kızartılmış  bir buzağı getirdi.
70- Ellerinin ona uzanmadığını görünce (İbrahim durumdan)  hoşlanmadı ve içine bir tür korku düştü. Dediler ki: "Korkma. Biz Lut  kavmine gönderildik."
71- Karısı ayaktaydı, bunun üzerine güldü. Biz ona İshak'ı,  İshak'ın arkasından da Yakub'u müjdeledik.
72- "Vay bana" dedi (kadın). "Ben kocamış bir kadın iken ve şu  kocam da bir ihtiyar iken doğuracak mıyım? Gerçekten bu, şaşırtıcı bir  şey!.."
73- Dediler ki: "Allah'ın emrine mi şaşıyorsun? Allah'ın  rahmeti ve bereketleri sizin üzerinizdedir, ey ev halkı şüphesiz O,  övülmeye layık olandır, Mecid'tir."
Hicr suresi 51-56. ayetlerinin meali 
51- Onlara İbrahim'in konuklarından haber ver.
52- Yanına girdiklerinde "Selam" demişlerdi. O da: "Biz sizden  korkmaktayız" demişti.
53- Dediler ki: "Korkma biz sana bilgin bir çocuk müjdelemekteyiz."
54- Dedi ki: "Bana ihtiyarlık gelip-çökmüşken mi müjdeliyorsunuz? Beni  ne ile müjdelemektesiniz?"
55- Dediler ki: "Seni gerçekle müjdeledik; öyleyse umut kesenlerden  olma."
56- Dedi ki: "Sapıklar dışında Rabbinin rahmetinden kim umut keser?"
Meryem suresi 47-50. ayetlerinin meali
47- (İbrahim:) "Selam üzerine olsun, senin için Rabbimden bağışlanma  dileyeceğim, çünkü, O, bana pek lütufkardır" dedi.
48- "Sizden ve Allah'tan başka taptıklarınızdan kopup-ayrılıyorum ve  Rabbime dua ediyorum. Umulur ki, Rabbime dua etmekle mutsuz  olmayacağım."
49- Böylelikle, onlardan ve Allah'tan başka taptıklarından  kopup-ayrılınca ona İshak'ı ve (oğlu) Yakup'u armağan ettik ve her  birini peygamber kıldık.
50- Onlara rahmetimizden armağan(lar) bağışladık ve onlar için yüce bir  doğruluk dili verdik.
Enbiya suresi 69-73. ayetlerinin meali
69- Biz de dedik ki: "Ey ateş, İbrahim'e karşı soğuk ve esenlik ol."
70- Ona bir düzen (tuzak) kurmak istediler, fakat Biz onları daha çok  hüsrana uğrayanlar kıldık.
71- Onu ve Lut'u kurtarıp içinde, alemler (insanlık) için bereketler  kıldığımız yere (ülkeye) çıkardık.
72- Ona İshak'ı armağan ettik, üstüne de Yakub'u; her birini salihler  kıldık.
73- Ve onları, Kendi emrimizle hidayete yönelten önderler kıldık ve  onlara hayrı kapsayan-fiilleri, namaz kılmayı ve zekat vermeyi  vahyettik. Onlar Bize ibadet edenlerdi.
Saffat suresi 99-113. ayetlerinin meali
99- (İbrahim) Dedi ki: “Şüphesiz ben, Rabbime gidiciyim; O, beni  hidayete erdirecektir.”
100- “Rabbim, bana salihlerden (olan bir çocuk) armağan et.”
101- Biz de onu halim bir çocukla müjdeledik.
102- Böylece (çocuk) onun yanında koşabilecek çağa erişince (İbrahim  ona): “Oğlum” dedi. “Gerçekten ben seni rüyamda boğazlıyorken gördüm.  Bir bak, sen ne düşünüyorsun.” (Oğlu İsmail) Dedi ki: “Babacığım,  emrolunduğun şeyi yap. İnşaAllah, beni sabredenlerden bulacaksın.”
103- Sonunda ikisi de (Allah’ın emrine ve takdirine) teslim olup  onu  alnı üzerine yatırdı.
104- Biz ona: “Ey İbrahim” diye seslendik.
105- “Gerçekten sen, rüyayı doğruladın. Şüphesiz Biz, ihsanda  bulunanları böyle ödüllendiririz.”
106- Doğrusu bu, apaçık bir imtihandı.
107- Ve ona büyük bir kurbanı fidye olarak verdik.
108- Sonra gelenler arasında ona (hayırlı ve şerefli bir isim)  bıraktık.
109- İbrahim’e selam olsun.
110- Biz, ihsanda bulunanları böyle ödüllendiririz.
111- Şüphesiz o, Bizim mü’min olan kullarımızdandır.
112- Biz ona, salihlerden bir peygamber olarak İshak’ı da müjdeledik.
113- Ona ve İshak’a bereketler verdik. İkisinin soyundan, ihsanda  bulunan (muhsin olan) da var, açıkça kendi nefsine zulmeden de.
Zariyat suresi 24-30. ayetleri
24- Sana İbrahim'in ağırlanan konuklarının haberi geldi mi?
25- Hani, yanına girdiklerinde: "Selam" demişlerdi. O da: "Selam"  demişti. "(Haklarında bilgim olmayan) Yabancı bir topluluk."
26- Hemen (onlara) sezdirmeden ailesine gidip, çok geçmeden semiz bir  buzağı ile (geri) geldi.
27- Derken onlara yaklaştırıp (ikram etti); "Yemez misiniz?" dedi.
28- (Onlar yemeyince) Bunun üzerine içine bir tür korku düştü. "Korkma"  dediler ve ona bilgin bir erkek çocuk müjdesini verdiler.
29- Böylece karısı çığlıklar kopararak geldi ve yüzüne vurarak: "Kısır,  yaşlı bir kadın (mı doğum yapacakmış)? dedi.
30- Dediler ki: "Öyle. (Bunu) Senin Rabbin buyurdu. Çünkü O, hüküm ve  hikmet sahibidir, bilendir."
Ayet meallerinden anlaşılacağı üzere hud suresideki bölümde "ishakın ve  yakubun" müjdelenmesinden, hicr suresindeki bölümde "bilgin bir çocuk"  müjdelenmesinden, meryem suresindeki bölümde "ishakın armağan  edilmesinden", enbiya suresinde "ishakın" armağan edilmesinden, zariyat  suresindeki bölümde "bilgin bir çocuk"müjdelenmesinden , en teferruatlı  olarak anlatıldığı saffat suresindeki bölümde ise 112. ayette ishakın  müjdelenmesinin önce İbrahim as ın bir oğlu daha olduğu  anlaşılmaktadır ve İshak as ikinci bir oğul olarak zikredilmektedir.  Öyleyse kıssada kurban edilmek istenen oğul ishak as değil öteki oğlu  ismail as dır.
İbrahim as ın iki oğlunun ismi ibrahim suresi 39. ayetinde şu mealde  geçmektedir.14. 39- «Kocamışken, bana  İsmail ve İshak'ı veren Allah'a hamdolsun. Doğrusu Rabbim duaları  işitendir.» Kur'anda İbrahim as ın iki oğlundan bahseden ayetlerdeki  isim sıralamasına baktığımız zamanda ismail as ın ismi önce geçer buda  bize ismail as ın ilk oğlu olduğu hakkında bir bilgi vermektedir.
-2.136 «Allah'a, bize gönderilene,  İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakub'a ve torunlarına gönderilene, Musa  ve İsa'ya verilene, Rableri tarafından peygamberlere verilene, onları  birbirinden ayırt etmeyerek inandık, biz O'na teslim olanlarız» deyin.
-2.140 Yoksa İbrahim, İsmail, İshak,  Yakub ve torunlarının Yahudi veya Hıristiyan olduklarını mı  söylüyorsunuz? Peki, siz mi yoksa Allah mı daha iyi bilir? de. Allah  tarafından kendisine bildirilen bir gerçeği gizleyenden daha zalim kim  vardır? Allah yaptıklarınızdan gafil değildir.
-3.84«Allah'a, bize indirilene,  İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakub'a ve torunlarına indirilene, Rableri  tarafından Musa, İsa ve peygamberlere verilene inandık, onları  birbirinden ayırt etmeyiz, biz O'na teslim olanlarız» de.
-004.163] [DI] Nuh'a, ondan sonra gelen  peygamberlere vahyettiğimiz, İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakub'a,  torunlarına, İsa'ya, Eyyub'a, Yunus'a, Harun'a ve Süleyman'a  vahyettiğimiz gibi şüphesiz sana da vahyettik. Davud'a da Zebur verdik. 
Kur'anı bir bütünlük içinde anlamaya  örnek olarak gösterebileceğimz bir ayette, enbiya suresi 85. ayetidir bu  ayette mealen " İsmail, İdris ve Zülkifl hakkında anlattığımızı da an;  onların her biri sabredenlerdendi." buyurulması ve ayette sabrın  vurgulanması ile ismail as arasında bir bağ kurmak gerekirse saffat  suresi 102. ayetinde "Babacığım,  emrolunduğun şeyi yap. İnşaAllah, beni sabredenlerden bulacaksın."  ayetindeki sabrın vurgulanması ismail as ile bağlantılıdır. 
Bu  kadar kolay anlaşılan bir konu hakkında böyle bir ihtilaf neden? diye  bir sorunun cevabını yine klasik kur'an anlayışlarının hakim olduğu  "kur'anı rivayetlerden öğrenme" mantığı yatmaktadır.Klasik  tefsirlerde bile kurban edilmek istenen oğulun ishak as olduğu  yolundaki haberlerin zayıf ve uydurma olduğu yolundaki söylemlere rağmen  günümüzdede bu düşüncenin "sadece kur'an" diyenlerin bir kısmı  tarafından dile getirilmeye çalışılmasının arka planında kur'an +  ........ şeklinde ilaveler yatmaktadır. Halbuki" kur'anı kur'andan  anlamak" şeklindeki bir yöntem ile okunan kur'anda böyle bir ters anlama  ulaşmak mümkün değildir.
  EN DOĞRUSUNU ALLAH CC BİLİR.
 
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder